Selasa, 24 Jun 2014

Tips Minum Air Masak lebih Banyak

Sepanjang setahun lebih saya menceburi dunia Shaklee, bermacam-macam ragam customer yang saya temui. Saya tidaklah mahu huraikan satu-persatu tentang gelagat mereka. Ada yang comel, ada yang serius, ada yang peramah, ada yang macho dan ada juga yang OK-OK jer... Tapi, bagaimana pun mereka, saya anggap semua pelanggan saya macam ahli keluarga saya sendiri. Sebabnya? Saya mahu mereka mendapat manfaat terbaik untuk diri mereka sendiri. Bila badan sihat, hati pun senang. Bila hati senang, kita rasa lebih ceria... dan insya Allah, orang di sekeliling kita juga akan dapat rasai perbezaannya :-)

Sebab itulah saya sering sarankan supaya semua pelanggan saya amalkan pengambilan air kosong yang mencukupi. Sebenarnya, masih ramai yang makan suplemen tetapi sukar untuk minum air kosong dengan lebih banyak. Rugilahkan kalau dibiarkan macam ni. Suplemen tak dapat nak berfungsi dengan sepenuhnya kerana kekurangan air. 

Jadi, kat sini saya ingin berkongsi beberapa tips untuk menggalakkan korang supaya minum air masak dengan lebih banyak. Jom baca :-)
  1. Sentiasa bawa botol air ke mana-mana sahaja korang pergi. Macam saya, setiap kali keluar dari rumah dalam jangka masa yang agak lama, saya akan berbekalkan sebotol air sebanyak 1liter. Itu pun adakalanya tak cukup. Tapi, kalau setakat nak ke pasar dalam setengah jam tu tak payah bawalah kot :-P
  2. Dapatkan botol air yang menarik dan bergaya. Botol air yang cantik pun boleh dijadikan motivasi untuk minum dengan lebih banyak. Sebab dah jadi lumrah manusia, sukakan sesuatu yang cantik dan menarik. Jadi, kita akan lebih tertarik untuk minum air dengan lebih banyak. Setuju tak?
  3. Perlu tahu jumlah air yang badan kita perlukan setiap hari. Anggaran air yang diperlukan oleh badan kita diukur mengikut berat badan. Keperluan air untuk 25kg berat bersamaan dengan 1 liter air. Katakanlah, berat kita 75kg, maka air yang kita perlukan adalah sebanyak 3 liter setiap hari (tanpa suplemen). Jika anda ambil suplemen pula, kepekatan bendalir dalam badan bertambah. Jadi, lebih banyak air diperlukan untuk mengembalikannya kepada asal...
  4. Sukat jumlah air yang diminum setiap hari. Dapatkan botol air yang ada sukatan. Senang untuk kita anggarkan banyak mana air yang telah diminum setiap hari. Macam yang saya buat,  botol air saya sukatannya satu liter. Jadi saya amalkan untuk minum 1 liter sebelum ke sekolah. Satu liter semasa berada di sekolah. Dan satu liter lagi setelah pulang dari sekolah :-) Cukuplah 3 liter. 
  5. Minum air sebelum rasa haus. Jangan tunggu tekak terasa benar-benar haus baru nak minum. Latih diri untuk untuk 'sukakan' air kosong kerana ia bagus untuk kesihatan. Topik ini kita bincang dalam next entry ye :-)
  6. Minum dengan rasa gembira! Jangan rasa terpaksa tau..Seandainya sel-sel badan korang boleh berbicara, betapa terseksanya 'mereka' jika korang kurang minum air. Macam mana mereka nak 'bekerja' dengan baik jika agen pengangkutan yang masuk ke dalam tubuh tidak mencukupi. Kasihanilah mereka...

Antara contoh botol air yang cantik. Pilihlah warna yang ceria supaya kita rasa seronok untuk minum. Yeaaaaay!

Semoga tips di atas dapat membantu. Jika korang ada idea yang lebih menarik, bolehlah dikongsikan dengan saya :-)

Saya adalah pengedar sah Shaklee di Gua Musang. Jika ingin COD boleh hubungi saya melalui maklumat tertera. Penghantaran dibuat ke seluruh negara melalui Pos Laju, GDex atau pun CityLink. Jom dapatkan vitamin anda hari ini juga :-)

Kos penghantaran adalah RM10 bagi seluruh Semenanjung RM20 untuk ke Sabah Sarawak.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan set penyusuan Shaklee, bolehlah hubungi saya seperti maklumat di bawah :

June Mohd | kerengge83@gmail.com | SMS / WA : 017-943 8392 | ID : 891221






0 comments:

Catat Ulasan