Isnin, 23 Jun 2014

Cara Nak Ambil Bacaan Tekanan Darah

Assalamualaikum.
Nak Ilmu baru tak?
Macamana nak check blood pressure?
Ok..hari ni kita belajar baca blood pressure saya ye..
Blood pressure ni diambil oleh ibu mertuaku pd hari Isnin lepas.
Excited dia nak check BP sorang2.
Free of charge lg katanya.hehe.
Jom Start!
SYS-SYSTOLIC
Tekanan ke atas pembuluh arteri akibat dari denyutan jantung.
120 ke bawah-normal
120-139 >prehypertension
140-159 >high blood pressure stage1
DIS-DIASTOLIC
Tekanan semasa jantung berehat diantara waktu mengepam.
80 kebawah-normal
80-89 >prehypertension
90-99 >high blood pressure stage 1
PULSE
Kiraan denyutan nadi dlm masa seminit.
Normal bg kanak2 (6 ke 15thn)
70-100 beats per minute.
Dewasa (18 thn ke atas)
60 ke 100 beats per minute.
Ok..sekarang cuba baca result saya.
Dah dpt 1 ilmu hari ni kan?
Best tak??
Semoga bermanfaat!
kredit to ; Pn. Mastura Ahmad SGL
Saya adalah pengedar sah Shaklee di Gua Musang. Jika ingin COD boleh hubungi saya melalui maklumat tertera. Penghantaran dibuat ke seluruh negara melalui Pos Laju, GDex dan juga CityLink. Dapatkan vitamin anda hari ini juga >_<.

Shaklee ada menyediakan produk untuk penjagaan jantung dan tekanan darah. Jom, dapatkan sekarang. Kos penghantaran adalah RM10 bagi seluruh Semenanjung RM20 untuk ke Sabah Sarawak.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin Shaklee, bolehlah hubungi saya seperti maklumat di bawah :

June Mohd | kerengge83@gmail.com | SMS / WA : 017-943 8392 | ID : 891221

0 comments:

Catat Ulasan