Ahad, 20 April 2014

Tips Nak Habiskan Qada Puasa di Musim Panas

Pejam celik, pejam celik, ada lebih kurang 70 hari lagi sebelum kita menyambut kedatangan bulan Ramadhan yang dinantikan. Tak sabar nak berpuasa lagikan? Apa yang buat saya lagi tak sabar adalah detik-detik menyambut hari lebaran. Walau pun dah tak layak untuk terima duit raya, tapi kenangan di hari raya sungguh indah dan sukar nak digambarkan dengan kata-kata.. tetiba jer lagu Dendang Perantau terngiang-ngiang di telinga.

Semoga kita semua dipanjangkan usia untuk bertemu dan mengumpul pahala beribadah di bulan Ramadhan yang akan datang. Insya Allah. Tapi, sebelum kita beria-ia untuk sambut Ramadhan, eloklah remind anak isteri atau adik beradik perempuan kita kot2 mereka belum habis berpuasa ganti. Kalau terlepas, susah jadinya. Tak fasal-fasal kena bayar fidyah pulak.



Macam kat tempat saya sekarang ni musim panas. Cuaca begitu hangat dan mencabar sesiapa sahaja yang mahu berpuasa. Tak kiralah puasa sunat mahu pun yang nak ganti puasa. Kalau yang nak berpuasa sunat tu, mungkin ada yang berfikir 2-3x sebelum meneruskan niat suci mereka. Tapi, bagi yang kena qada puasa tu, tiada pilihan lainlah melainkan harus diganti juga walau susah macam mana pun.

Macam saya....kalau nak berpuasa, saya akan pastikan saya bersahur dengan ESP + Mealshakes yang mengenyangkan. Sambil-sambil tunggu waktu imsak tu saya akan minum 2 gelas Performance Orange yang lazat. Ia sangat penting untuk mengekalkan keseimbangan bendalir dalam badan. Jadi, walau pun berpuasa sepanjang hari, badan saya tak de la lesu sangat. Lagi satu, 3 jam sebelum tidur saya akan minum air kosong banyak-banyak bagi mengelakkan badan terlalu kering ketika berpuasa. Saya juga jarang bersahur dengan nasi. Bagi saya, saya akan lebih cepat berasa lapar apabila bersahur dengan nasi.

Tadaaa...sekian dulu tips daripada saya. Selamat qada puasa dan berpuasa sunat sebelum Ramdhan tiba..Awas! Jangan sampai terlepas...

Dapatkan set Shaklee untuk kegunaan di Bulan puasa sekarang juga. Ia adalah untuk mengelakkan diri daripada kelesuan melampau ketika berpuasa.

June Mohd | kerengge83@gmail.com | SMS/ WA: 017-9438392 ID: 891221

0 comments:

Catat Ulasan