Ahad, 20 April 2014

Apa nak buat bila Bilik Tidur Ada Pepijat?

Patutlah seminggu kebelakangan ini, tidur malam kami dua beranak asyik terganggu. Nak kata nyamuk, tak de pulak nampak. Cadar pula, baru je ditukar. Tapi masih ada kesan 'gigitan' sesuatu. Akhirnya, pagi tadi persoalan saya terjawab apabila saya ternampak seekor pepijat dok merayap di atas bantal. Cepat-cepat saya ambil dan picit sampai mati. Sekali bila perutnya dah pecah, keluar darah la pulak. Darah kami lettewww. So, hari ni memang kena buat operasi mencari & membersihkan sarang pepijat tersebutlah. 




Sebenarnya dah lama sangat saya tak terkena gigitan pepijat. Last time dengar pasal benda alah ni pun lebih kurang 14 tahun yang lalu. Iaitu semasa saya bersekolah berasrama. Dalam dorm tu banyaklah jugak pepijat yang menyorok cari peluang nak gigit mangsa. Almaklumlah, di asrama banyak tilam-tilam dan bantal lama. So, seronoklah keluarga pepijat untuk membiak di sana.

Tips atasi masalah pepijat. 
Kalau petua tradisional, kita disarankan untuk letakkan daun durian belanda bagi menghalau pepijat tilam. Pepijat sangat tidak suka dengan bau daun durian belanda. Jadi, bolehlah cuba petua ini. Kejap lagi saya pun nak cari daun durian belanda jugaklah. Semoga pepijat yang ada akan berhijrah ke tempat lain. Tak larat dah nak tidur-tidur ayam setiap malam. Penat! Mujur jugak Ostematrix & Vita-Lea membantu badan saya kekal cergas bertenaga walau pun tidur asyik terganggu.

June Mohd | kerengge83@gmail.com | SMS/ WA : 017-9438392 | ID : 891221

0 comments:

Catat Ulasan