Jumaat, 10 Oktober 2014

Fakta Tentang Indeks Glisemik untuk mereka yang Sedang Diet

Apa itu Glisemik Indeks?

Sebenarnya saya baru je ambil tahu tentang glisemik indeks ni. Sebelum ni tak berapa nak kisah pun sebab macam tak ada kaitan je kan...kalau pesakit diabetis memang kena tahulah sebab ia berkaitan dengan kadar gula dalam darah.

Semenjak terjebak dengan Shaklee, saya kena mula ambil tahu...kalau tak de ilmu macam mana nak bantu orang lain kan? Suka tau bila dapat memberi dengan lebih banyak..nak sedekah harta berjuta-juta, mungkin belum masanya lagi...so, saya pilih untuk memberi dengan berkongsi info dan maklumat yang saya dapat kepada anda semualah...boleh gitu?

Badan kita bertindak memecahkan karbohidrat yang kita makan kepada gula ringkas yang dipanggil glukosa. Glukosa merupakan sumber tenaga kepada sel-sel badan manusia. Setiap kali selepas makan, masa yang diambil oleh badan kita untuk menukarkan karbohidrat kepada glukosa untuk diserap oleh badan dipanggil indeks glisemik. Masa yang diambil sangat bergantung kepada jenis karbohidrat yang kita makan. Sesetengah karbohidrat sangat cepat terurai dan ini menjadikan kita cepat terasa lapar.


Indeks Glisemik (G.I) digunakan untuk mengukur kadar masa  yang diambil sebelum karbohidrat terurai kepada glukosa ( tenaga). Makanan dengan nilai G.I yang lebih tinggi akan lebih cepat ditukarkan kepada tenaga berbanding nilai G.I yang lebih rendah.



Semakin tinggi nilai G.I, semakin cepat karbohidrat dalam makanan tu terurai. Makanan tinggi G.I akan menyebabkan kita cepat lapar. Bila cepat lapar, kita akan makan lagi...dan lagi..ini yang akan menyebabkan diet kita hancusssss. Oh, tidak.. so, lepas ni kalau nak diet sila pilih makanan G.I rendah ye..perut pun kenyang lebih lama. Tak la craving for cakes, sweets, cheesy pizzas, junk food and so on.



Contohnya, rujuk gambar di bawah supaya kita lebih jelas lagi tentang indeks glisemik dalam makanan ni..saya bebel panjang-panjang, takut ada yang pening je nanti..

Smaller G.I is better.

Contoh  G.I dalam makanan 

Kesimpulannya, banyakkan pengambilan makanan dengan G.I yang lebih rendah supaya badan kita kenyang lebih lama dan tak mengidam nak makan makanan yang bukan-bukan. Berat badan pun akan lebih mudah dikawal. Bak kata suami saya, kalau nak kurus senang je...makan bila perlu sahaja. Elakkan makan di luar waktu makan, bukan macam saya pantang jumpa makanan sedap laju je makan....


Saya adalah pengedar sah Shaklee di Gua Musang. Jika ingin COD boleh hubungi saya melalui maklumat tertera. Penghantaran dibuat ke seluruh negara melalui Pos Laju, GDex atau pun CityLink. Jom dapatkan vitamin anda hari ini juga :-)

Kos penghantaran adalah RM10 bagi seluruh Semenanjung RM20 untuk ke Sabah Sarawak.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin Shaklee dan ingin menjadi ahli untuk penjimatan sehingga 15-20%, bolehlah hubungi saya seperti maklumat di bawah :


June Mohd | kerengge83@gmail.com | SMS / WA : 017-943 8392 | ID : 891221

0 comments:

Catat Ulasan