Rabu, 23 April 2014

Punca Sebenar Saya Tak Lagi Minum Susu Segar

Selepas menghadiri kursus Bengkel Nutrisi bulan Februari yang lalu, saya mengalami sindrom kurang gemar minum susu. Selalunya, sayalah penggemar susu segar sejak dahulu kala lagi. Nak tau apa sebabnya? Sebelum ni, kita biasa lihat iklan susu segar dalam televisyen, lembu-lembu yang diternak bebas dilepaskan di padang-padang rumput yang luas & hijau. Tapi iltu bukanlah realiti yang berlaku.

Dalam iklan TV & majalah

Bila dah tau cerita sebenar, terus tak berapa lberselera nak minum susu. Korang tau tak, sebenarnya lembu-lembu tersebut diternak di kawasan yang sangat terhad dan persekitaran yang kurang sesuai untuk lembu-lembu tersebut. Dan yang paling tak bestnya, lembu tersebut juga disuntik dengan beberapa jenis hormon tumbesaran sintetik dan pelbagai jenis antibiotik untuk mengelakkan jangkitan. Oh tidak!!!

Realiti hari ini...

Sekarang ni memang saya kurangkan minum susu segar sebagai sumber kalsium saya. Tapi, kalau tak ambil kalsium apa akan jadi pada tulang-tulang kesayangan saya? Tidakkah mereka akan mereput sebelum usia tua?Bagaimana pula dengan anak-anak kita yang dok minum susu formula dari kecik lagi tu?

Sebab itulah saya sentiasa pastikan yang saya tak missed makan OsteMatrix shaklee sebagai penambah kalsium dalam badan saya. korang tahu tak, apabila kalsium diperlukan, sistem badan akan gunakan kalsium sedia ada dalam darah. Kalau tak cukup kalsium, badan akan gunakan kalsium dari makanan. Akhir sekali jika kalsium masih tak cukup... sistem badan akan 'tarik' kalsium dari tulang.
DARAH ---> MAKANAN ---> TULANG

Sebab tu lama-kelamaan boleh jadi tulang rapuh.

KENAPA KITA SELALU TAK CUKUP KALSIUM?
(1) Pengambilan makanan harian rendah kalsium
(2) Badan tak nak dapat serap kalsium dengan baik sebab kalsium adalah bahan yang paling susah diserap dari makanan. Perlukan bahan lain seperti Vitamin D untuk diserap. Jangan tak tahu, OsteMatrix Shaklee lengkap dengan Vitamin D tau.
(3) Badan tak gunakan kalsium sebaiknya (optimum). Orang yang banyak makan makanan tinggi lemak - badan akan kurang gunakan kalsium. Mereka yang kurang bersenam akan 'buang' kalsium dalam badan akibat tidak digunakan. Orang yang mengalami stress juga badan mereka akan mengurangkan keberkesanan untuk menyerap kalsium.
Fakta :  Apabila badan kurang menggunakan kalsium, signal akan dihantar ke sistem badan untuk buang je kalsium tu.

Berminat untuk dapatkan OsteMatrix Shaklee, sempena promosi bulan April ini dapatkan belian 6 percuma 1 hari ini juga.

June Mohd | kerengge83@gmail.com | SMS/ WA : 017-943 8392 | ID : 891221

0 comments:

Catat Ulasan