Rabu, 15 Oktober 2014

Tips untuk Mereka yang Sentiasa Tak Cukup Masa

Assalamualaikum :)

Macam mana hari ni? Ada rasa terkejar-kejar dan tak cukup masa tak?

Kalau sering terjadi macam tu, apa kata cuba tips ni.. yang saya dapat daripada seorang sahabat..

Dan bila betul-betul diamalkan, masa dirasakan berlalu dengan begitu perlahan sekali. 

Dapatlah saya selesaikan tugasan yang perlu dibuat. Tidaklah terbengkalai jadinya :)

Apa agaknya tips tersebut? Kalau ikutkan sapela yang ada jual masa, masa sendiri pun tak 

berapa nak cukup...betul tak hihihh.

Caranya mudah sahaja. Lagi kita terasa tak cukup masa, cubalah amalkan membaca al-Quran banyak-banyak. Lagi banyak kita amalkan, lagi banyak masa yang dapat kita 'beli'. Seelok-eloknya, bangun awal pagi dan amalkanlah membaca sekurang-kurangnya 100 ayat Al-Quran. Jadikan amalan dan istiqamah dalam melakukannya. Pesan sahabat saya lagi, Allah mahu berlama-lamaan dengan kita sebab tu masa dirasakan lambat berjalan ketika kita membaca Al-Quran atau melakukan perkara kebaikan yang lain. 


Cuba pula kita scroll Facebook, menonton cerita Korea, membaca novel-novel cinta, bergossip pasal artis atau membuat perkara lagha yang lain, masa berjalan begitu pantas sekali. Dua tiga jam pun dirasakan sekejap sangat.

Jadi, lepas ni buatlah perkara yang Allah suka dan tinggalkan perkara-perkara yang melalaikan supaya kita dapat 'beli' masa dengan lebih banyak. Insya Allah :)

Sekadar perkongsian untuk para sahabat dan peringatan untuk diri saya sendiri. Semoga bermanfaat :)

P/S : Saya pernah test kepada diri-sendiri. Pagi-pagi kononnya nak cepat, so saya skip membaca Al-Quran, and the results saya rasa terkejar-kejar dalam melaksanakan urusan harian saya. So, lepas ni dah serik kot nak skip-skip mengaji...huhuhhh!  

Salam ukhuwah, 
June Mohd.

0 comments:

Catat Ulasan