Jumaat, 3 Oktober 2014

SELF- MOTIVATE.. Cara Meningkatkan Motivasi untuk Bekerja Keras

Penting ke tak penting ye benda alah self-motivate ni?
Bagi saya, kalau nak berjaya, kita kena paksa diri untuk bekerja...kalau dah diri-sendiri kurang rajin nak bergerak, sistem ( dalam bisnes)  yang adil macam mana pun kita tetap berada di takuk lama. Mentor yang hebat macam mana pun takkan mampu menjadikan kita berjaya. Kerana....jawapan ada pada kita sendiri. Nak berjaya atau gagal, itu adalah pilihan yang perlu kita buat.

So, lepas ni kepada sesiapa yang asyik rasa lemau...dah rasa selesa sangat berada dalam comfort zone yang tak berapa nak comfort tu, tolonglah paksa diri untuk berusaha lebih keras berbanding biasa. Or else, anda akan berada di tempat yang sama walau pun 10-20 tahun sudah berlalu...

Macam mana nak kekal bermotivasi dan bersemangat?

Saya akui, bukan mudah untuk jadi orang yang sentiasa positif. Lebih-lebih lagi kalau di sekeliling kita tu ramai yang berfikiran negatif. Lagi menyukarkan kita untuk bebaskan diri dari aura negatif...

Kalau saya, saya akan banyakkan membaca kisah-kisah motivasi, buat amalan rohani sebaik mungkin ( Allah Maha Memberi)...berkawan dengan orang-orang yang positif dan sentiasa bersemangat kerana mereka boleh membantu memimpin tangan saya ketika saya 'down'..setiap hari, saya akan menghitung-hitung nikmat yang saya dapat dengan menulis dalam Jurnal Kesyukuran. Kalau kita tak hargai apa yang kita ada, macam mana Allah nak bagi apa yang kita belum ada?



My thinking today...ALL IS WELL...and GO FOR IT!

P/S : Kalau bangun pagi-pagi dah terasa stress yang amat, jawabnya lepas breakfast saya akan ambil extra B Complex untuk stabilkan emosi...and guess what it helps a lot, alhamdulillah :-)

Salam sayang, 

Junainah Mohamed
FB : June Mohd
Emel : kerengge83@gmail.com
SMS/ WA : 017-943 8392

0 comments:

Catat Ulasan