Ahad, 12 Oktober 2014

Aku yang Merindui Dirimu

Assalamualaikum w.b.t :)

Semoga semua pembaca yang singgah di blog saya hari ni sihat sejahtera hendaknya.
Pagi tadi saya bagaikan terpaku di hadapan TV...Wajah seseorang yang saya rindui bagaikan muncul di hadapan mata.. sudah lapan tahun saya terpisah dengan si dia yang sangat saya kasihi...

Mujurlah saya sempat bertindak. Saya cepat-cepat ambil gambar 'beliau' untuk diabadikan dalam whatsapp group keluarga kami. Akui salah seorang daripada kakak kesayangan saya, memang benar...wajah insan tersebut betul-betul mirip dengan wajah arwah bapa kami...

Ya Allah...rindunya pada arwah ayah :) Arwah ayah saya seorang yang sangat tegas. Lebih-lebih lagi apabila berkaitan dengan persekolahan anak-anak. Kalau boleh, sehari pun ayah tak bagi kami ponteng sekolah. Masih kuingat, ada sekali tu badan saya demam tapi tak berapa kuatlah...ayah tetap juga hantar saya ke sekolah. Sampai di sekolah dah pukul 8.00..Ya Allah, malunya saya. Lepas tu taubat dah walaupun demam harus juga ke sekolah...Ingatkan boleh ponteng sekolah barang sehari....rupanya tidak! Rugi katanya kalau tak ke sekolah. Walau pun sehari, pasti tertinggal perkara yang cikgu ajar pada hari tersebut. 

Peralatan persekolahan kami pun arwah ayah akan cuba sedaya-upaya untuk melengkapkannya. Masihku ingat, ketika nak naik darjah Dua, ayah dan ibu keluar ke pasar minggu untuk membeli beg sekolah anak-anak....sekali apabila dibawa pulang, saya langsung takut berkenan dengan beg kain pilihan mereka belikan untuk saya. Siap menangis meraung-raung lagi sebab tak nak beg sekolah macam tu.....At last, mereka tukar beg kain tersebut seperti beg yang saya inginkan....teruknya budak umur 8 tahun tu!

Arwah ayah cuma seorang petani. Adik-beradik kami pula seramai 12 orang....boleh bayangkan tak bagaimana keadaan kami waktu itu? Satu lagi, yuran persekolahan kami adik-beradik ayah akan usahakan untuk bayar awal-awal...kata ayah lagi, biar berkat bila menuntut ilmu...nak belajar tak elok kalau yuran dilambat-lambatkan... Oh ayah!

Dalam tegas, arwah sebenarnya seorang yang penyayang dan pemurah. Tapi emak cakap ayah ni boros..emak saya memang pandai berjimat-cermat...iyalah ,bukan senang nak cari duit waktu tu kan? Setiap kali dapat hasil selepas bekerja, ayah pasti reward anak-anak dengan sedikit 'kemewahan'. Kuih-muih, biskut, nasi lauk gulai ayam pada waktu dah mewah sangatlah...saya juga sering tertunggu-tunggu kepulangan ayah setiap kali beliau ke kedai...

Lapan tahun telah berlalu...ayah pergi pada tahun 23 Februari 2006 ketika saya sedang mengambil peperiksaan semester terakhir pengajian saya. Kepulangan saya ke kampung sedikit terlewat dan saya tak sempat menatap wajah ayah buat kali terkhir. Pesan saya pada Emak, tak perlulah tunggu saya. Kasihan kalau dibiarkan arwah ayah tunggu lama-lama.. At least, saya masih boleh berdoa dan sedekahkan al-Fatihah untuk Ayah. Tetap akan sampai juga insya Allah.

Cuma yang buat saya sedikit terkilan, saya tak sempat nak hadiahkan gaji pertama saya kepada ayah... 

Wajah ustaz ni sangat mirip dengan arwah ayah...

P/S : Maafkan saya atas coretan ini...tiba-tiba terkenangkan arwah ayah yang telah pergi. Semoga Ayah tenang di sana. Sayang Ayah!

Selagi hayat masih ada, saya cuba meluangkan masa yang ada untuk menemani ibu yang menjalani hidup tanpa ayah di sisi. 

Salam sayang,
June Mohd...

3 comments:

  1. salam takziah... insha Allah... kirimkan doa dan sedekah utk arwah tenang di sana...

    BalasPadam
  2. Al Fatihah.. tabahkan hati ye..
    p/s: hari tu ada komen kat blog Ros pasal resepi tu kan?.. silakan. boleh je kalau nak copy. terima kasih sudi singgah ke blog Ros :)

    BalasPadam
  3. mmg ade iras..al fatihah utk tok ayah .. sntiasa merindui arwah.. arwah sentiasa igtkan cucu cucu nye tamatkan alquran..kjap je 8 thn dah berlalu ....smga arwah ditempatkan dikalangan org beriman. amin

    BalasPadam