Selasa, 29 Oktober 2013

Mengapa Mesti Malu Berada Dalam MLM?


Masa saya join Shaklee dulu, saya tak tahu pun Shaklee adalah MLM.. Mujur saya tak tahu.. Kalau saya tahu, mungkin saya tak nak join.. Sebab saya pun anti MLM.. dan saya pun pernah terkena..

Saya join Shaklee masa tu sebab saya dah try sendiri produknya.. dan saya memang nak cari income tru bisnes since dah plan untuk resign masa tu. Passion awalnya sebab breastfeeding.. Shaklee menghubungkan saya kepada passion saya, supaya saya bukan saja dapat promote set penyusuan, tapi dapat menggalakkan serta membantu ibu-ibu yang menyusu.

Bila saya dah tahu Shaklee sebenarnya MLM.. owhhhhh ye ke.. Tapi saya dah tak kesah pun.. Sebab saya dah tengok sendiri macam mana sistem Shaklee dan sistem yang dibawa oleh group Jutawan.. Sama sekali SALAH kalau disamakan MLM adalah sistem piramid atau skim cepat kaya!

Langsung tiada yang salah.. Sah syariah. Hanya menggunakan konsep SHARING sahaja.. Tak perlu head hunting pujuk rayu paksa orang join Shaklee atau beli Shaklee.. Tak perlu beli stok beribu atau tak perlu ada modal besar baru dapat bermula.. Juga tak perlu buat loan. Memang konsep MLM sebenar tidak menindas dan adil untuk semua. Semua orang pun mampu menyertainya kerana membership fee sangat rendah, hanya RM75 dan boleh bergerak even tanpa modal!

Yes.. Bukan skim piramid sape masuk dulu dia lebih kaya atau lebih tinggi pangkatnya.. sebab dalam Shaklee, downline boleh potong rank upline dan boleh dpt lebih tinggi bonus daripada upline. Malah tiada had untuk berapa ramai sekalipun Master Coordinator yang dibayar bonus minimum RM600k setahun (mengikut besar group)..

Juga terbukti bukan skim cepat kaya sebab rata-rata bermula dengan 2 angka.. START SMALL.. baru berganjak ke 3 angka. Seterusnya 4, 5 dan 6 angka..

Saya tak malu mengaku berada dalam MLM.. Even ramai yang sinis kepada yang berada dalam MLM.. "patut la cepat kaya sebab buat MLM".. ''OOoo patut la byk bonus, downline ramai.. makan hasil penat lelah downline".. Hanya jauhari yang mengenal manikam.. Siapa yang berada dalam MLM sebenar, pasti akan tahu bagaimana penat lelah nak sampai ke rank tertinggi.. yang cetek, jumud dan negatif pasti akan mudah melabel orang tanpa tahu hal sebenarnya... kesian.. 

Sekarang passion saya nak membantu dan mengubah hidup lebih ramai lagi orang supaya dapat merasa apa yang saya dah rasa.. Bukan sahaja transformasi kewangan, tapi transformasi diri ke arah yang lebih positif dan lebih hebat! Menerapkan nilai 'kaya dan berjaya untuk membantu Islam dan lebih ramai orang'.

Yang kat luar banyak berkata2 tu, kalau nak tahu kisah sebenar susah payah berada dalam MLM sebelum mengutip hasilnya, saya jemput untuk cuba.. Setakat mana boleh tahan.. hihi 

P/s: Jom bersihkan nama MLM yang berniat mulia nak membantu orang biasa menjadi luar biasa.. Buat MLM dengan cara yang betul, guna sistem gerak kerja yang betul.. Jangan plak syarikat MLM tu asal sistem betul, tapi dimanipulasi untuk cepat kaya.. tu dah salah.

kredit to : MHM
Hidup luar biasa..

0 comments:

Catat Ulasan