Jumaat, 28 Jun 2013

Tips kepada Mereka yang sedang Diet

Assalamualaikum...hari ini masa agak suntuk...jadi entry saya pun serba ringkaslah...perkongsian kali ini berkaitan dengan tips menurunkan berat badan oleh salah seorang teman FB saya...seronok baca status beliau, jadi saya pun nak kongsikan dengan anda semua. Semoga ianya bermanfaat untuk kita terutamanya mereka yang sedang berdiet :-)

" Saya pernah gemuk 72kg... sekarang ni  jadi 49kg. Pinggang 34 inci jadi 27inci~~ Mudah ke nak kurus? Ramai yang bertanya saya soalan macam ni...Jadi, apa yang saya nak simpulkan kat sini ialah....

1. Saya manusia biasa.. suka makan, jadi saya ade 1 ari cheating day untuk makan makanan yang saya suka dengan banyaknya..
2. tapi!! saya pastikan 6 hari yang lain saya makan dengan pengambilan kalori yang betul.
3. Saya tak rajin bersenam, jadi lebih baik saya buat aktiviti fizikal lain seperti berjalan kaki dan menaiki tangga instead of naik lif. pagi2 pon bangun tdo saya terus buat sit up 30x. xde ari2 pon.. 3 kali je seminggu.
4. saya tak rajin minum air~~ jadi saya akan bawak botol air g keje dan g soping..saiko diri sendri utk minum air 3 botol sehari (botol tu 1liter)
5. saya nak diet tapi saya taknak lapar.. jadi saya memang makan on time dan selalunya saya memang ikut menu yang saya tampal di bilik..
6. saya memang kurgkan kalori pada mknn bergula dan minuman bergula.. no air minuman dlm tin.. sambal manis mmg xmkn..
7. saya suka mcd dan kfc.. yess!! |hehe.. sy xmakan kulit.. sy buang.. tp klu tringin sgt, y garing tu sy makan gak segigit comeyyy..
8. kadang2 saya tringin makan keny rogers... siap de 3 sides dish tu. total kalori 600kalori. so kalu ari tu saya da lebey kalori, saya gi la joging. tapi mmg kentang goreng sy xmakan...

Kentang goreng = 600kalori = sepinggan nasi goreng = 2 pinggan nasi biasa = 40/50minit joging tanpa henti.. (kalo rajin berjoging sila~~makan kentang goreng banyak2 pon boleyyy)


Menarik bukan? Semoga dengan perkongsian ini dapat meringankan beban perasaan mereka yang sedang berdiet. Jalani jadual diet anda yang indah dengan gembira...jangan berasa terpaksa untuk melakukannya...kesihatan lebih utama berbanding nikmat makanan yang sebentar cuma...selamat mencuba..good luck ye!

sedikit perkongsian dr saya...~ FB: Lovely Faizah


**dengan sedikit editan daripada saya untuk menambah perasa...hihihh..

June Mohd | kerengge83@yahoo.com | 019-2187383

0 comments:

Catat Ulasan