Sabtu, 4 Mei 2013

Mengapa Zinc Complex Diambil Sebelum Makan?

Jika sebelum ini, kebanyakan vitamin yang kita ambil, adalah disarankan untuk mengambilnya selepas makan. Tapi lain pula halnya dengan zinc complex...zinc complex tidak digalakkan untuk diambil selepas makan kerana dalam proses pencernaan yang normal, zinc boleh dimusnahkan, dikeluarkan atau mengikat dirinya dengan bahan lain. Contohnya roti serta bijirin mengandungi 'phytates' yang mampu mengikat dirinya dengan zinc sekaligus mengganggu proses penyerapan zinc oleh badan. aktiviti ini menjadi lebih aktif sekiranya sarapan yang kita ambil adalah roti dan susu dan boleh menyebabkan daya serapan zinc oleh badan berkurangan. Penting untuk anda tahu bahawa, pengambilan zinc selepas makan (terutamanya roti & susu ) akan menurunkan potensi zinc sehingga 1 mg untuk setiap 15mg zinc yang anda telan!


Macam saya, saya consume zinc tablet untuk masalah rambut gugur dan pada mulanya saya kurang menitikberatkan waktu pengambilannya...patutlah, kesan positif sukar dilihat kerana saya mengamalkan zinc complex sebiji selepas makan! huhu...

Nota : Pengambilan zinc complex Shaklee pada hari- hari pertama mungkin mendatangkan rasa mual @ loya. Namun begitu, anda tidak perlu risau kerana tidak semua individu yang akan mengalaminya. Rasa loya tersebut hanyalah berlaku untuk seketika sahaja...no worries kay?

Rujukan:
D Oberleas, Proc West. Hemisphere of Nutrition Congress IV, American Medical Association, 1973
C C Pfeiffer, Mental and Elemental Nutrients : A Physician Guide to Healthcare, 1975
http://vitaminsemulajadi.com/kenapa-zinc-complex-shaklee-diambil-sebelum-msakan/


Saya adalah pengedar sah Shaklee di Gua Musang. Jika ingin COD boleh hubungi saya melalui maklumat tertera. Penghantaran dibuat ke seluruh negara melalui Pos Laju, GDex atau pun CityLink. Jom dapatkan vitamin anda hari ini juga :-)

Kos penghantaran adalah RM10 bagi seluruh Semenanjung RM20 untuk ke Sabah Sarawak.

Sekiranya anda berminat untuk mendapatkan vitamin Shaklee, bolehlah hubungi saya seperti maklumat di bawah. Kalau nak lebih jimat, jadilah ahli dan dapatkan penjimatan sehingga 15-20% mengikut jenis vitamin. Ketahui 1001 kelebihan jadi ahli di sini.

June Mohd | kerengge83@gmail.com | SMS / WA : 017-943 8392 | ID : 891221


0 comments:

Catat Ulasan