Rabu, 22 Oktober 2014

Ceritera Pemadam dan Pensil

Perbualan antara pemadam dan pensil :

..........
الممحاة: كيف حالكَ يا صديقي
Apa khabar kawan?
... 
القلم: لستُ صديقكِ!

✏Aku bukan kawanmu.
الممحاة: لماذا
Kenapa?
القلم: لأنني أكرهكِ.
✏Kerana aku benci kamu.

الممحاة: ولمَ تكرهني
Kenapa engkau membenci aku?
قال القلم: لأنكِ تمحين ما أكتب.

✏Kerana engkau suka padam apa yang aku tulis

الممحاة: أنا لا أمحو إلا الأخطاء .
Aku tidak padam melainkan yang salah!
القلم: وما شأنكِ أنتِ!

✏Kenapa engkau sibuk?
الممحاة: أنا ممحاة، وهذا عملي .

Aku pemadam, ini kerjaku.
القلم: هذا ليس عملاً!

✏Ini bukannya kerja!
الممحاة: عملي نافع، مثل عملكَ .

Kerja aku bermanfaat, macam kerja engkau jugak.
القلم: أنتِ مخطئة ومغرورة .

✏Engkau salah dan sombong!

الممحاة: لماذI

Kenapa?
القلم: لأنّ مَنْ يكتبُ أفضلُ ممّنْ يمحو

✏Kerana yang menulis lebih baik dari yang memadam.
قالت الممحاة: إزالةُ الخطأ تعادلُ كتابةَ الصواب .

Memadamkan kesalahan sama seperti menulis yang benar.
أطرق القلم لحظة، ثم رفع رأسه، وقال: صدقْتِ يا عزيزتي!

✏Pensil terdiam seketika, kemudian mengangkat wajahnya: Engkau benar sahabatku!

الممحاة: أما زلتَ تكرهني

Engkau masih bencikan aku?
القلم: لن أكره مَنْ يمحو أخطائي

✏Aku tidak akan benci orang yang memadamkan kesalahanku.
الممحاة: وأنا لن أمحوَ ما كان صواباً .

Dan aku juga tidak akan memadamkan sesuatu yg betul
قال القلم: ولكنني أراكِ تصغرين يوماً بعد يوم!

✏Tapi aku lihat engkau semakin kecil dari sehari ke sehari!

الممحاة: لأنني أضحّي بشيءٍ من جسمي كلّما محوْتُ خطأ .

Kerana aku mengorbankan sebahagian dari tubuhku setiap kali aku memadam kesalahan.
قال القلم محزوناً: وأنا أحسُّ أنني أقصرُ مما كنت!

✏Aku juga merasakan bahawa aku semakin pendek dari sehari ke sehari.

قالت الممحاة تواسيه: لا نستطيع إفادةَ الآخرين، إلا إذا قدّمنا تضحية من أجلهم.

Pemadam memujuk:
Kita tidak akan dapat memberi faedah kepada orang lain melainkan kita sanggup berkorban untuk mereka.
قال القلم مسروراً: ما أعظمكِ يا صديقتي، وما أجمل كلامك!

✏Pensil berkata dengan gembira: Betapa mulianya engkau sahabatku, alangkah indahnya kata-katamu.

فرحتِ الممحا
ة، وفرح القلم، وعاشا صديقين حميمين، لا يفترقانِ ولا يختلفان

✏Pemadam dan pensil berasa gembira, lalu mereka pun hidup sebagai sahabat baik, tidak berpisah dan tidak berselisih faham.

أحبتـــي

Sahabat-sahabatku sayang
لم لا نقول شكرا لمن يمحو لنا اخطائنا ، ويرشدنا إلي طريق الصواب ألا يستحق الشكر
Kenapa kita tidak berterimakasih terhadap orang yang memadamkan kesalahan kita dan menunjukkan kita jalan kebenaran, tidakkah mereka berhak terhadap ucapan terimakasih?

Moral dari cerita ini juga.

Jadilah diri kita ini seperti pensil. Menulis yang berguna dan dapat manfaatkan untuk orang yang membaca.

Apabila tumpul ia perlu diasah. Sakitnya diasah itu seperti cabaran hidup yang kita hadapi dan usia kita juga seperti pensil. Semakin lama semakin pendek.

Sumber : Whatsapp

0 comments:

Catat Ulasan