Ahad, 1 Disember 2013

Tips : Sayang Anak, Pujuk-pujukkan...


Sedikit perkongsian daripada saya untuk pembaca semua...tips ini

sangat bererti kepada ibu bapa yang mempunyai anak yang agak

nakal dan sukar mendengar cakap. Ini menyebabkan ibu bapa

mudah marah kepada anak-anak.

Masalah ibu yang cepat naik angin dan sering marahkan anak-anak :


Puan mudah saja, saya pun mengalami perkara yang sama. Saya ada

 4 orang anak dan semua semuanya berlainan perangai. Setelah saya 

banyakkan membaca cara-cara mendidik anak serta pergi ke bengkel 

kursus alhamdulillah. 



1) Baju kotor dan rumah bersepah - Puan

 biarkan anak habiskan main dan bila anak-anak melihat muka Puan

, jangan ada mimik marah, jeling atau masam cuba senyum (dengan

 semulajadi ia akan sampai ke otak dan turun ke hati akan berbisik

 subhanallah Ya Rabb aku amat bersyukur kerana mempunyai zuriat yang

 cukup sifat, comel, mencuit hati, sihat dan aktif). Pandanglah anak-anak

 puan seperti kain putih masih suci tiada dosa. 


2) Memanjat, menjerit  dan tak dengar kata - saya praktikkan

 pergi pada anak peluk berkata dengan perkataan lembut sangat-sangat

 dengan penuh kasih sayang beserta gosoklah dadanya dan explain pada

 anak apa yg kita nak anak buat.


 3) Bagi ibu yang tidak bekerja : Puan sungguh bertuah apabila tidak

 bekerja kerana dapat mendidik anak ke jalan Allah swt. Cuba puan

 lebihkan anak-anak semasa mereka sedang bermain. Sertai anak-

anak dan bergurau insya Allah apabila anak-anak melihat

 ibunya pun bermain selalu maka tengoklah perubahan yang akan

 berlaku pada anak-anak. Terus terang puan, saya sampai anak2 ajak 

main hujan dengan air banjir saya join dengan bermain bersama-

sama mereka. Dengan ini,mereka akan lebih menyayangi, memahami

 dan mendengar kata.Last sekali sekiranya puan

 betul-betul tak dapat control puan lihatlah anak-anak seperti esok 

kita dah tak jumpa anak-anak kita lagi. Ingatlah bahawa anak-anak

 bukanlah hak kita tapi mereka adalah amanah daripada Allah.

 s.w.t jgn sekali-kali ingat bahawa ia adalah hak kita! Berilah didikan

 dan kasih sayang dengan seikhlasnya.



 4) Setiap malam amalkan membaca selawat 3x, 3 Qul, ayat kursi dan

 tiup ke ubun-ubun anak dan gosok seluruh badannya kemudian wajib

 bercakap ke telinganya dengan menyebut namanya dan cakaplah apa

 yang puan impikan pada anak. Amalan ini saya buat hanya 3x sahaja

 dah nampak perubahan pada anak2. Subhanallah doa dan bisikan 

seorang ibu  yang penuh kasih sayang

 dan ciuman betul-betul dapat mengbah tingkah laku anak tak kira 

umur sekiranya ibu benar-benar istiqomah. Sekarang ni cuba puan 

amalkan bila nak marah je istighfar dan senyum pada anak automatik 

dengan segera berubah mood kita

 puan. Anak memang itu fitrahnya 'nakal'.. apabila kita pukul atau 

marah anak2 tu tiada guna kerana otaknya belum lagi boleh berfikir

 seperti kita. Saya doakan puan akan berjaya mendidik anak2 puan

 dengan kasih sayang serta didikan agama. Ingatlah Allah swt MAHA

 Pengasih dan Allah s.w.t amat bencikan kemarahan atau kekasaran.


 Terima kasih puan Sharifah Shuwaidah dari Ibubapa Cemerlang.

0 comments:

Catat Ulasan